Sinds enkele vooraanstaande Utrechtse slagers in 1946 de Vereniging van Keurslagers oprichtten, is het merk Keurslager een ijzersterk merk geworden. Een vertrouwde naam, die staat voor hoogwaardige kwaliteit, betrouwbaar ambachtelijk vakmanschap en een hoge mate van klantvriendelijkheid.
Wil een slager concurrerend blijven dan moet hij zijn assortiment en diensten voortdurend afstemmen op de snel wisselende behoeften van de consument. Zo moet hij professioneel reclame maken, een doordachte winkelformule neerzetten, medewerkers begeleiden en opleiden, een hoogwaardig assortiment producten aanbieden, nieuwe producten ontwikkelen en automatiseren. De manier om als zelfstandig ondernemer op het hiervoor aangegeven niveau verder te kunnen, is samenwerken.
De ruim 300 Keurslagers in Nederland ondervinden de voordelen van samenwerking. Zij worden ondersteund vanuit het verenigingskantoor in Leusden met een beproefde winkelformule, landelijke acties, reclamecampagnes en calculaties. Ook vaktechnische, bedrijfseconomische en juridische adviezen worden desgewenst verstrekt. Regelmatig organiseert de vereniging trainingen voor de Keurslagers en hun medewerkers.
Vooropgesteld, elke Keurslager is verantwoordelijk voor zijn eigen inkoop. Wel is het zo dat Keurslagers steeds vaker kiezen voor vleesconcepten: traceerbaar van boer tot bord. En geproduceerd op dier- en milieuvriendelijke wijze. Hierbij genieten lokale vleesconcepten de voorkeur. Wel zo duurzaam! Maar verantwoord ondernemen gaat verder dan vlees. Zo verdiept de Keurslager zich ook in energie- en waterverbruik, verpakkingen, schoonmaakmiddelen en afvalscheiding. In dit geval geeft hij de voorkeur aan ‘Mag het ietsje minder zijn?’.